HKPRO Forums banner

CETME/G3 vragen

27K views 14 replies 7 participants last post by  MIRONWORKER  
#1 ·
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is, aangezien de G3 technisch gezien een CETME-kopie is. LOL.

Een paar vragen hierover. Ten eerste, is de G3-loop compatibel met de CETME? Zijn er compatibiliteitsproblemen met onderdelen van voor of na de aankoop waar ik rekening mee moet houden?

Ten tweede, wat komt er kijken bij het verwisselen van de lopen, of preciezer gezegd, het installeren van nieuwe?

Ten derde, wat zijn de betere lopen en waar moet ik uit de buurt blijven?

Ten vierde, is het, afgezien van het gladstrijken van machinale markeringen, verstandig om onderdelen aan te passen en/of te verchromen, en zo ja, beveelt u bepaalde diensten aan?

Bedankt mensen.

#2 ·
De lopen hebben verschillende diameters waar de triple tree op monteert. Dus ofwel triple trees wisselen of proberen ze op de juiste diameter te draaien. De trigger packs zijn uitwisselbaar tussen platforms, maar de onderdelen zijn over het algemeen niet uitwisselbaar tussen lowers.
Er zijn meer 922 onderdelen voor een G3 lower dan een CETME en je hebt opties om de prestaties te verbeteren die je niet hebt met een CETME. G3 is over de hele linie beter.
Buttstocks en backplates, je kunt een HK backplate assembly krijgen om uit te wisselen met een CETME als je een cetme geleidering en eindstop gebruikt (sorry, maar de juiste term ontgaat me). De onderdelen zijn verder niet uitwisselbaar tussen stock assemblies.

2e, persen van lopen. Er zijn builder forums die dit kunnen detailleren. In een notendop, drijf de loop pin eruit, pers de loop uit de trunnion van achter naar voren met behulp van een pers. Laat de nieuwe loop in de trunnion vallen, pers hem bijna helemaal in maar niet helemaal gelijk, gebruik je bolt carrier in de trunnion met een geschikte gap spacer tussen bolt en carrier en gebruik een pers om de bolt carrier loop op de gewenste gap te persen. VLOEK VEEL!!!, Vloek dan nog wat meer. Dit is het punt waarop je een echte tutorial wilt lezen om de fijne details te zien. Nadat de gewenste gap is bereikt, boor je door het loop pin gat van je trunnion en pers je je nieuwe loop pin op zijn plaats om de loop op de gewenste gap te houden.

4e - Ik zou nee zeggen tegen het verchromen. Je zou de toleranties op je onderdelen veranderen en het zou problemen kunnen veroorzaken.

#3 ·
De keuze van de loop hangt af van wat je wilt dat het geweer voor je doet. Als je een goedkope loop in het wit wilt, dan is Sarco ongeveer de goedkoopste. Als je een hogere kwaliteit met een afwerking wilt, dan is het RCM. Voor een doelkwaliteit geweer begint de prijs rond de $450 tot $500 (MOAXP) en stijgt samen met de prijs van al het andere dat nodig is om het te laten werken.

Ik ben nog nooit problemen met de pasvorm tegengekomen tussen HK- en Cetme-lopen, misschien doen huidige leveranciers de dingen nu anders.

Het opnieuw bekleden is ingewikkelder dan het doen op een nieuwe build met de trunnion uit de ontvanger. Ik moest mijn pers een beetje aanpassen, maar ik gebruikte ook langere lopen.

#8 ·
De keuze van de loop hangt af van wat je wilt dat het geweer voor je doet. Als je een goedkope loop in het wit wilt, dan is Sarco ongeveer de goedkoopste. Als je een hogere kwaliteit met een afwerking wilt, dan is het RCM. Voor een doelkwaliteitsgeweer begint de prijs rond de $450 tot $500 (MOAXP) en stijgt samen met de prijs van al het andere dat nodig is om het te laten werken.

Ik ben nog nooit problemen met de pasvorm tegengekomen tussen HK- en Cetme-lopen, misschien doen huidige leveranciers de dingen nu anders.

Het opnieuw bepalen van de loop is ingewikkelder dan het doen bij een nieuwe build met de trunnion uit de ontvanger. Ik moest mijn pers een beetje aanpassen, maar ik gebruikte ook langere lopen.
RCM heeft een aantal hoogwaardige, uiterst nauwkeurige lopen gemaakt van Lothar Walther-blanks. De end-to-end runout is minder dan 0,005. Afgezien van een handgelapte matchloop zijn dit de beste die er zijn. IMO.

#5 ·
In lijn met wat Holecreek zegt. Ik wil u informeren dat de verchromingsproblemen voor toleranties op bepaalde onderdelen een probleem zullen zijn.

Ik heb een paar verchroombedrijven gebruikt en met veel gesproken voordat ik met 2 leveranciers voor deze service werkte. Ik zou er maar één gebruiken als alles gezegd en gedaan is. De Bolt Carrier stripped is te doen, maar er moet wel wat werk worden verricht voordat er wordt geplateerd.
Titaniumnitride is iets dat ik graag zou willen laten doen, maar de kosten en de bedrijven met de technische kennis om te helpen, zijn nog wat vroeg. De bolt carrier en bolt head zouden met minimale inspanning voorafgaand aan nitriding gedaan kunnen worden.

Zoals anderen al hebben gezegd, ook de cocking tube en handguard en de sights.

#7 · (Edited)
Bedankt jongens. Qua loop ga ik waarschijnlijk voor de middenweg. Ik ben veel meer geĂŻnteresseerd in multi-role dan in iets dat sterk gericht is op schieten op doelen.

Ik weet niet wat de definities van een koper van een geweldige staat zijn, maar de CETME-onderdelenset die ik heb gekregen, ziet eruit alsof hij een beetje slordig uit de fabriek is gebouwd. Niet onverwacht van een militair geweer en zelfs enigszins hoopvol gezien het feit dat het geweer blijkbaar goed werkte ondanks alles. Dus ik ga de werkende onderdelen behoorlijk grondig schoonmaken. Niets radicaals. Gewoon alles gladder maken en zo. Ik heb dit al met verschillende wapens gedaan. Als ik dit doe, kan ik enkele noodzakelijke specificaties versoepelen om het ideaal te maken voor verchromen. Maar ik heb nog niet definitief besloten.

Nieuwe vraag voor jullie. Op welke manieren is de G3 zonder vooroordelen beter dan de CETME, en op welke manieren zou de CETME de overhand kunnen hebben? Kortom, ik zoek naar de beste balans tussen de twee.

#11 ·
Niemand maakt nieuwe Cetme-onderdelen. Dat betekent dat de standaard geweren (alle CAI-producten) op zijn minst met gebruikte BCG's zijn gemaakt, met enkele andere gebruikte onderdelen die indien nodig in de mix zijn gegooid. Typisch zijn CAI cetmes geassembleerd door de laagste bieder en in het verleden zijn er slechte beslissingen genomen met betrekking tot het laag houden van de prijs. Ik kan niets zeggen over de recente C308's, behalve alles wat ik op de verschillende forums heb gezien. Ik zal ergens (waarschijnlijk volgende week) een C308 ontvangen die de huidige eigenaar al een tijdje verdriet heeft bezorgd. Het zal interessant zijn om er doorheen te gaan en te zien hoe het is geconstrueerd en te zien wat er nodig is om het goed te maken.

PTR produceert een in de VS gemaakte kopie van de HK91 met in de VS gemaakte componenten die uitwisselbaar zijn met in Duitsland gemaakte HK-onderdelen. Ze hebben hun ups en downs gehad, maar worden nu beschouwd als een goede kwaliteit HK-kloon. Ik heb er geen ervaring mee, aangezien ik mijn eigen geweren bouw.

Dan heb je de originele HK-geweren die beschikbaar zijn voor ongeveer 2-3 keer de kosten van een PTR. Als er problemen zijn, zou je er nooit over horen. Denk eraan, HK haat je. Ik heb een HK33 die ik heb gebouwd en het is een leuk wapen om mee te schieten.

Functioneel zijn Cetmes en HK hetzelfde. Veel onderdelen zijn uitwisselbaar, inclusief de trunnion (in tegenstelling tot oude gegevens). De onderdelen die niet uitwisselbaar zijn, zijn mechanisch hetzelfde, maar de HK-onderdelen zijn iets kleiner. HK's (en standaard PTR) hebben verreweg een beter trekkerpakket, vizier en buffer assy.

Als bouwer heb ik de luxe om de beste onderdelen van beide platforms te gebruiken of zelfs mijn eigen onderdelen te maken. Prijs is irrelevant omdat mijn tijd gratis is (alleen voor mezelf bouwen). Ik heb Cetmes in alle soorten en maten, van shorties tot een zeer nauwkeurig targetgeweer. Ik gebruik Cetme-ingewanden vanwege wat ik hierboven zei, mechanisch gelijk (materiaal, hardheid en bewerkingstoleranties) maar zeer goedkoop in kostenvergelijking.

Als je geen bouwer bent, koop dan een PTR of een HK, tenzij je mechanisch onderlegd bent en graag knutselt, in dat geval gooi je de dobbelstenen en begin je met een C308.

Geen van de hierboven genoemde geweren is erg nauwkeurig (het klinkt alsof PTR nu een targetgeweer in hun aanbod heeft), het zijn gevechtsgeweren.

#12 · (Edited)
Ik bouwde vroeger wapens als hobby, heb duizenden werkende wapenonderdelen zelf gebouwd en ik heb al een CETME C onderdelenset van Apex, hieronder weergegeven. Daarom vroeg ik naar de beste combinatie van onderdelen voor een service/all-purpose geweer.

Ik zal waarschijnlijk het meeste of al mijn eigen meubilair bouwen, maar ik wil weten wat de beste keuzes zijn voor de combinatie van onderdelen. Wat; naar het zich laat aanzien, waarschijnlijk betekent wat de ideale onderdelen zijn om te verwisselen voor HK-onderdelen.

#13 ·
Verwijder de Cetme FCG (trekkerkast, de componenten en de veiligheidspal) en vervang deze door HK-onderdelen. Als je met ijzeren vizieren schiet, laat dan het Cetme rearlight achtervizier achterwege. Om de een of andere reden krijgen veel Cetme-bezitters HK-afgunst en voelen ze de behoefte om te "updaten" naar een HK-kolf en buffer. Ze zijn niet echt een perfecte vervanging, maar kunnen wel werkbaar worden gemaakt. De waarheid is dat als het geweer goed is afgesteld, de drager de buffer toch niet raakt.

#15 ·
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is, aangezien de G3 technisch gezien een CETME-kopie is. LOL. Een paar vragen hierover. Ten eerste, is de G3-loop compatibel met de CETME? Zijn er compatibiliteitsproblemen met onderdelen voor of na de aankoop waar ik rekening mee moet houden? Ten tweede, wat komt er kijken bij het verwisselen van de lopen, of preciezer gezegd, het installeren van nieuwe? Ten derde, wat zijn de betere lopen en waar moet ik uit de buurt blijven? Ten vierde, afgezien van het gladstrijken van machinale markeringen, is het verstandig om interne onderdelen aan te passen en/of te verchromen en zo ja, beveelt u bepaalde diensten aan? Bedankt mensen.
HALLO, HOE VER WORDT DE LOOP IN DE TRUNNION GEPERST AUB. ? DANK U