HKPRO Forums banner

HK91 Richtkijker montage overwegingen

19K views 54 replies 13 participants last post by  slowmover  
#1 ·
Ik zou graag een aantal mogelijke HK91 setup scenario's willen voorstellen om een aantal overwegingen te doorlopen voordat ik een mount en scope aanschaf voor mijn mooie .308. Ik weet dat dit misschien een overbelicht onderwerp is, maar technologie en accessoires evolueren, dus ik hoop dat dit niet overbodig zal zijn.

Ik neig naar een B&T Universal picatinny mount met een Trijicon VCOG 1-8x. Deze B&T mount lijkt niet te laag te zijn (om niet te interfereren met de ijzeren vizieren) en ook niet te hoog.

Ik vind het idee van de mid-range B&T rail met het gat voor de ijzeren vizieren wel goed, maar ik ben bang dat deze te hoog kan zijn, aangezien ik mijn "standaard" Hk houten kolf wil gebruiken. Ik ben bang dat het monteren op die hoogte zal vereisen dat ik een onhandige wang aanleg op de standaard kolf. Klopt dit?

Een andere optie die ik leuk vind, is het gebruik van een HK stanag klauw mount, hoewel ik opnieuw bezorgd ben over de hoogte en de wang aanleg situatie. Als ik daar overheen kan komen, zou ik graag een Nightforce 1-8x of iets dergelijks willen gebruiken. De Nightforce heeft een 30mm buis. Als ik op de een of andere manier de HK klauw mount met ingebouwde scope ringen zou kunnen vinden, zou dat cool zijn en ik geloof dat het zou werken met de NF scope, maar die HK mounts lijken zeldzaam te zijn.

Het lijkt er dus op dat de HK Stanag klauw mount realistischer is. Kan iemand licht werpen op hoe de Stanag montage werkt op de HK klauw mounts? Heb ik aftermarket scope ringen nodig die in de Stanag poorten op de klauw mount geschroefd worden?

Proost!

#2 ·
Er is een fabrieksrichtkijkerbevestiging met geïntegreerde 30 mm ringen. Meestal geleverd met 1" adapters.

De STANAG-bevestiging past het best bij een STANAG-richtkijker, meestal een vaste 4-voudige van Hensoldt.

Wees ervan bewust dat u een richtkijker met een zeer korte (<3") oogafstand nodig heeft om uw nek niet te verstuiken.

Conelrad

#3 · (Edited)
De HK fabrieksklauwmontage is de juiste keuze. Ze zijn niet echt schaars, maar ze zijn erg duur. Zoek rond, ze zijn er. Zoals Conelrad hierboven zei, werkt de stanag geweldig zoals het bedoeld was met de Hensoldt met de integrale rail die direct op de montage wordt gemonteerd. Ik heb 20 jaar geleden ook gekozen voor de aanschaf van een A.R.M.S HK-stijl klauwgrendel Picatinny-montage en het werkt goed (foto hieronder)… zet er een goede set ringen en een goede richtkijker op en hij behoudt ook de nul na verwijdering en herinstallatie. De STANAG (Standard NATO agreement) montage is veel gemakkelijker te vinden en er zijn er zelfs veel van overschot voor een behoorlijke prijs, er is een bedrijf genaamd “mounting solutions” dat ringen verkoopt die bevestigd kunnen worden en zelfs een picatinny rail die in de plaats van de ringen bevestigd kan worden. Zoek wat rond, het spul is er. Het andere probleem, de hoogte van de montage kan een probleem zijn. Er is een klein gebogen doorzichtvenster in de HK fabrieksklauwmontage, maar het heeft een beperkt nut. Het is niet moeilijk om een ​​wangverhoger toe te voegen aan de HK fabriekskolf en er zijn HK fabriekskolven met de wangverhoger, maar ze zijn tegenwoordig erg moeilijk te vinden en extreem duur. Ik heb de B&T of een van de andere aftermarket klem-op low profile mounts die er zijn nog niet geprobeerd, simpelweg omdat ik de HK fabrieksmaterialen al had, dus ik kan er echt geen commentaar op geven.
Image

#4 · (Edited)
Ik neig naar een B&T Universal picatinny mount met een Trijicon VCOG 1-8x. Deze B&T mount lijkt niet te laag (om geen interferentie te hebben met de ijzeren vizieren) en ook niet te hoog.

Ik hou wel van het idee van de mid-range B&T rail die het gat heeft voor de ijzeren vizieren, maar ik vrees dat die te hoog kan zijn omdat ik mijn "standaard" Hk houten kolf wil gebruiken.

Een andere optie die ik leuk vind, is het gebruik van een HK stanag klauw mount, hoewel ik me ook hier zorgen maak over de hoogte en de wangcontact situatie. Als ik daar overheen kan komen,
mijn mening. is om te gaan met de B&T low profile mount. als je hem er eenmaal op hebt gezet, hoeft hij er nooit meer af. Ik heb 20 jaar geleden LOC-TITE op de schroeven gebruikt toen ik de mijne erop zette, en sindsdien is hij niet meer bewogen

Image

wat betreft "wang naar kolf", ongeacht welke mount je kiest, low profile, klauw, de scope zal hoog zitten zodat hij het achtervizier vrijmaakt. tenzij je het achtervizier verwijdert als je de low profile mount gaat gebruiken, zodat de scope lager zit met low scope rings

eenvoudige oplossing is het gebruik van een wangverhoger. er is geen gebrek aan wangverhogers die je hoofd en ogen in lijn met de scope positioneren.

de wangverhoger die ik jaren en jaren en jaren geleden kocht, is een CHEROKEE CHEEK RISER. hij paste op een standaard G3/91 kolf met behulp van de gaten voor de demontagepen op de kolf.

ze maken ze nog steeds.
HK Cheek Piece, Quick Detach for your Fixed Stock HK91, G3, C308, PTR91, HK33, HK93, V93, C93, HKK-1307, RTG Parts (robertrtg.com)

Niet zo lang geleden maakte een lid hier een wangverhoger van een foto die een Duitse soldaat gebruikte van KYDEX, het is best wel slick :)

#7 · (Edited)
#10 · (Edited)
Dat is een oerdegelijk uitziend stuk uitrusting... prijs?
Als de post aan mij gericht was:

De BCR was $110(?). Zie de website. Deze was oorspronkelijk voor een FAL, als ik me goed herinner. Ik geloof dat ik de eerste was met een G3-type. Gesproken met de eigenaar voordat de bestelling werd geplaatst. (De tijd die voorbij is gegaan, heeft de aankoopdetails vervaagd).

Rock Solid, een goede beschrijving.

Deze kolf + verhoger is een tussenstap omdat de LOP nog steeds te kort is. Ik heb een MAGPUL PRS2-340 die wacht op enkele aanpassingen.

#9 · (Edited)
Ik ben sindsdien overgestapt op een Magpul PRS-kolf, maar ik heb een Victor Universal Cheek Riser op de originele kolf geplaatst om het juiste wangcontact te krijgen. Het is verstelbaar met meegeleverde vulplaten, maar vereist normaal gesproken 2 verticale gaten in de kolf. Ik wilde niet boren, dus ik heb de mijne vastgemaakt met zwaar dubbelzijdig plakband.

Toen ik de mijne instelde, waren de Cherokee-verhogers niet beschikbaar, maar met een laag gemonteerde richtkijker zoals de mijne (vizieren verwijderd) zou het toch te hoog zijn geweest.

#11 ·
Bedankt voor alle goede antwoorden en info.

Ik zal een aantal van mijn bevindingen bespreken en een paar vragen toevoegen. Als ik iets verkeerd heb, corrigeer het dan of voeg iets toe dat ik gemist heb.

Conelrad, wat de oogafstand betreft, de Trijicon VCOG heeft een oogafstand van 4”, zou dat oké zijn? Uit het snelle onderzoek dat ik naar oogafstand heb gedaan, zou dat helpen bij het bereiken van je nek tot aan de richtkijker….

Volgens Corporal JJ klinkt het alsof de gaten van de HK klauwmontage ijzeren vizieren niet super geweldig zijn om te gebruiken. Ik vraag me af over andere klauwmontages, of B&T-montages die het venster hebben.

Oom Billy, ik realiseerde me niet dat die B&T-montages al zo lang bestaan! Als ik ervoor kies om het achtervizier te verwijderen en de richtkijker zo laag mogelijk te plaatsen, zou ik dan een wangverhoger moeten toevoegen? De Trijicon VCOG 1-8x gebruikt geen richtkijkerringen, hij wordt direct op picatinny gemonteerd, dus ik denk dat het een van die dingen zou zijn waarbij ik het zou moeten kopen en zien.

Ik kan kiezen voor de wangverhogeroplossing, of eventueel voor de Magpul-kolf.

Ten slotte, heeft iemand geprobeerd de Spuhr-kolf met richtkijkers te gebruiken? Ik zie dat Spuhr twee soorten extra wangverhogers aanbiedt, dus nogmaals, ik denk dat het een van die dingen zou kunnen zijn die ik gewoon moet kopen, installeren en kijken hoe het gaat.

Richting waar ik over nadenk: B&T picatinny-montage met laag profiel. Trijicon Vcog 1-8x. Hopelijk hoef ik het achterijzer niet te verwijderen. En als de houten kolf te laag is voor wanglassen, zal ik de Spuhr-kolf erop gooien, en als het nog steeds te laag is, hebben ze wangverhogers.

#14 ·
Als je de klassieke houtlook wilt behouden en geen wangverhoger hoeft te gebruiken, zou ik de achterste trommel verwijderen en de richtkijker zo laag mogelijk plaatsen. De korrel van het vizier kan een probleem zijn. De 91 die ik van een richtkijker voorzag, heb ik de bovenkant van de ring afgesneden. Het probleem met het aanbrengen van een richtkijker op sommige van deze HK-geweren is dat je uiteindelijk een rare hoge hoogte boven de boring hebt.

#16 ·
Als je de klassieke houtlook wilt behouden en geen wangverhoger hoeft te gebruiken, zou ik de achterste trommel verwijderen en de optiek zo laag mogelijk plaatsen. De viziertoren aan de voorkant kan een probleem zijn. De 91 die ik van een richtkijker voorzag, heb ik de bovenkant van de ring afgesneden. Het probleem met het aanbrengen van een richtkijker op sommige van deze HK-geweren is dat je uiteindelijk een rare hoge hoogte boven de boring krijgt.
Ik heb niet gemerkt dat de viziertoren aan de voorkant merkbaar is bij het kijken door de richtkijker.

Ik heb onlangs het vizierinzetstuk verwijderd, maar zelfs met het vizierinzetstuk was er geen vervorming of schaduw zichtbaar.

#18 ·
Ik heb de afneembare Spuhr top rail gebruikt samen met hun andere hk onderdelen en vervolgens een ARMS #63 QD mount gemonteerd.

De ARMS #63 met dubbele vergrendelingshendels is extreem stabiel. De ARMS mount heeft een ingebouwde STANAG set montagegaten. Dus ik heb mijn fero z-24 scope van zijn hk klauw mount verwijderd en overgezet naar die ARMS mount.

De ARMS mount gemonteerd bovenop de Spuhr top rail met zijn cumberbund front mount en de Fero Z-24 komen boven het achtervizier uit en bevinden zich boven het voorvizier. Gebruikt de korte Spuhr wangsteun.

Ik heb ook drie extra ARMS #63 mounts en Weaver 6-punts lage mounts aangeschaft die QD-wijzigingen mogelijk maken om verschillende optiek te monteren.

De hoogteverhoging van de rail, ARMS mount en de Weaver ringen stelde me in staat om met behulp van de hoogste Spuhr wangsteun grotere, langere, grotere objectieflens scopes te monteren en een goede wangwield te hebben. Komt redelijk goed vrij van de laadhendel en past over de vizieren.

Ik heb een vortex viper PSTll 5x25x50 als een van deze setups.

Een andere heeft een vortex viper 2.5x10 HST erop.

Ik kan ook mijn vortex holo sight en een vortex 6x vergrootglas direct op de Spuhr top rail monteren.

Of een Vortex strike fire ll RDS.

Alles kan ook worden overgezet naar mijn ar-15 met zijn verschillende top receivers.

#19 ·
Bedankt voor alle informatie. Ik heb alle opties overwogen en heb nog een paar vragen.
Moeten de klauwmontages, met name de HK-montage met geïntegreerde 30 mm-ringen, worden gemonteerd op dat "zadel" dat direct voor de ijzeren vizieren zit, of is het mogelijk om de klauwmontage naar voren te verplaatsen?

Heeft iemand die specifieke klauwmontage toevallig? En zouden ze de montageafstand tussen de twee ringen kunnen meten? Ik denk dat de beste plek om te meten de achterrand van de ring (dichtst bij de schutter) tot de voorrand van de voorste ring (rand dichtst bij de loop) zou zijn. De Nightforce 1-8x heeft een montageafstand van 5,7" (144 mm). Als ik naar foto's van de Hk-klauwmontages kijk en meet op mijn hk91, lijkt die afstand ongeveer 4,7" te zijn. Dat zou me voldoende ruimte moeten geven om de richtkijker een beetje naar voren te schuiven om rekening te houden met de oogafstand van 3,7". Het zou zeker zuigen om de dure HK-klauwmontage te kopen en dat de ergonomie dan niet klopt. Hoewel ik hem dan wel zou kunnen verkopen. Dan zou ik voor de B&T Picatinny gaan en hem daarvandaan monteren.

#21 ·
Ik zat in jouw schoenen en vond het een geweldig idee om een G3K te bekijken. Originele Duitse fabriekloop. Nou, het is geen goed idee. Ik had 13 inch kolf nodig om de oogafstand van de Kahles te krijgen. 13 inch is langer dan de reguliere A2 en clubfoot. Je zou MSG90 of PSG1 nodig hebben. De 91 is een 2+ moa geweer. De montage en de richtkijker wegen elk 1 lb. Je zult niet blij zijn. De 91 is perfect geschikt voor een red dot.
Image

Image

Image

#22 ·
Leuke opstelling. Ik moet het hiermee eens zijn, tenzij je een SR9 hebt met de speciale loop, gewone 91 G3 PTR's zijn gevechtsgeweren waarvan niet wordt verwacht dat ze 1/2 MOA hebben.

#26 ·
Ze waren een geweldige upgrade, maar geen van de 14 91's die ik na Williams-klussen op nul zette, deed dat. Ze waren een beetje verbeterd, maar niet zo veel…

#27 ·
Mijn 1A A2 met 155 gr SMK Palmas. 100 yds.

Eerste foto van afgelopen vrijdag: Tweede afgelopen maandag. SA kogelmunitie doet ongeveer 2-3".

Vervangen de Z24 met een SWFA 1-4 op een B&T. Richtkruis gemakkelijker voor deze oude ogen. Verschrikkelijke trekker echter. Bill Springfield trekker is onderweg. Ik denk dat ik het zal ontdekken.

#29 ·
Mijn 1A A2 met 155 gr SMK Palmas. 100 yds.

Eerste foto van afgelopen vrijdag: Tweede afgelopen maandag. SA kogelmunitie doet ongeveer 2-3".

De Z24 vervangen door een SWFA 1-4 op een B&T. Richtkruis gemakkelijker voor deze oude ogen. Verschrikkelijke trekker hoor. Bill Springfield trekker is onderweg. Ik denk dat ik het zal ontdekken.

View attachment 331418 View attachment 331419
Deze groepen zijn erg goed en volledig bruikbaar voor alles wat praktisch is.

#30 ·
De hk-mannen noemden het gebruik van een hk-only klauwbevestiging en het nog strakker shimmen van de klauwgebieden van de montagepads.

Ik monteerde een Spuhr cumberbund top rail, daarna een ARMS #63 QD dubbele vergrendelingshendelbevestiging erop en verwijderde mijn FERO-z-24 van zijn hk-klauw en monteerde het op de ARMS-bevestiging, omdat het STANAG-gaten heeft en een klein open gat in zijn ontwerp heeft om het gebruik van de ijzeren vizier nauwelijks toe te staan.

Op mijn andere optionele scopes gebruikte ik Weaver 6-punts low mount scope-ringen. Twee vortex vipers. Eén 5x25x50 pst ll en de andere een 2.5x10x44 HS

allemaal voorgemonteerd op aparte weaver/ARMS-opstellingen.

De Spuhr top rail en de ARMS #63 en de 6-punts weavers zijn zeer solide samen en lijken zeer goed in het behouden van de nulstelling bij verwijdering en hermontage. Ik deed dit in vergelijking met het losmaken van de scopes van de ringen om de optiek te verwisselen.

Ik heb ook een Vortex holo vizier en hun 6x vergrootglas dat kan worden gemonteerd, evenals een vortex red dot.

De 30 jaar oude groep was met een shepherd 1” tube dual reticle scope op een licht winderige middag toen de strakke groepsjongens de range al hadden verlaten

#32 ·
#34 · (Edited)
Mijn licht gewijzigde HK91. Het is eigenlijk een schutter.
View attachment 331451
Leuke schutter. Ik denk dat het zou kunnen profiteren van de smallere korrelpaal?
Voorbij een bepaalde afstand is de paal naar mijn ervaring te breed

keek naar die in 1990. Geen auto's in Kalifornia, tenzij ik in de serieuze wapenhandel wilde zitten. Dan had je inspecties. Slagen. Te veel muzzle climb in auto toen. Maar als onderdrukkingswapen is het de beste. Zeldzaam ontwerp met gesloten grendel.