HKPRO Forums banner

Model 770 Experts - Ik heb vragen

3.5K views 5 replies 4 participants last post by  bastardsonofelvis  
#1 ·
Hallo,
Al lange tijd HK-liefhebber hier (ik heb er gewoon niet veel gehad). Ik heb vandaag een Model 770 opgehaald dat ik de afgelopen maanden in de plaatselijke winkel heb bekeken. Het heeft de HI-datumcode (1978) en wat een laag serienummer 010XX lijkt te zijn. Ik heb de typische Google-zoekopdrachten gedaan voor meer informatie hierover, maar ik mis nog steeds wat info. Als je het niet erg vindt, zou je dan je mening kunnen geven met wat je weet? Helaas was mijn "go-to" HK-man mijn broer en hij is afgelopen april overleden. Het voelt echt raar om de aankoop vandaag te doen zonder zijn input.

Vragen:

-Als de mijne een magazijn voor twee patronen heeft, maakt dat het dan inderdaad een Duits model voor de binnenlandse markt? Ik heb dit gelezen, maar wist het niet zeker. Voordat je het vraagt, ja, het is echt een magazijn voor twee patronen. Ik heb het uit elkaar gehaald en het metalen inzetstuk beperkt hoe ver je het naar beneden kunt duwen.

-Wat is de consensus over onderhoud? Iets speciaals met dit specifieke wapen? Ik wil de discussie "wat is je favoriete olie/reiniger" niet starten, maar zijn er bekende dingen die je wel en niet doet met deze wapens wat betreft preventief onderhoud en reiniging? Ik heb altijd het grendelontwerp geweer (HK91) gewild, maar het is nooit gematerialiseerd, dus dit is mijn eerste.

-Is er een registratie van de wijzigingen door de jaren heen of per serienummer?

Bedankt!
-Ryan

#2 ·
Hallo Carrera
Ik ben al meer dan vijfendertig jaar een fan van de HK770, net als veel van mijn vrienden. We gebruiken deze semiautomatische karabijn bij de jacht op wilde zwijnen.
De enige moeilijkheid met dit geweer is het strippen van de ontvanger en het opnieuw monteren als je de handleiding niet hebt. Nu de site van Stevespages.com met honderden vuurwapenhandleidingen gesloten is (of dat lijkt het tenminste te zijn!) toen hij een paar jaar geleden overleed: https://stevespages.com/page7.htm) zou je naar deze Italiaanse site kunnen verwijzen:
http://www.tiropratico.com/manuali-pdf/2011/H-H&K_630-770-940-rifle.pdf
Let op: als je nog nooit de ontvanger van een HK van dit type hebt gedemonteerd, kan het een stressvolle aangelegenheid zijn!
https://www.youtube.com/watch?v=BDlNFvXAKlo
De verschillen met betrekking tot de productie jaren zitten in het materiaal van de trekkergroep
(de behuizing van de oudste was van metaal, terwijl die van de meest recente van plastic).
De bufferplaat (terugslag rubberen buffer) werd in twee verschillende modellen gemaakt met noppen en zonder, maar met een metalen schild dat hem op zijn plaats houdt en is hier verkrijgbaar:
https://www.mcssl.com/store/rockymountainwildlifeproducts/buffer-plates
Ik heb het vizier met de glasvezel zelf gemaakt, zoals je hier kunt zien:
Image

Image

Image

Die worden niet geproduceerd en zijn niet op de markt verkrijgbaar.
Dezer dagen monteer ik een rood punt Falke LE 2 Gen met een Weaver Picatinny-basis, geproduceerd door een Italiaans bedrijf speciaal voor de 770, met als kenmerk dat hij erg laag is en geschikt is om te worden gebruikt met de metalen vizieren door de rode stip te verwijderen.
https://www.erreditrading.com/tiro-sportivo/408-base-weaver-per-hk-770.html
https://www.falke-germany.com/reflex-sights/falke-le-ql-gen-2/?lang=en
Voor het magazijn: ja, het tweerondemagazijn was voor Duits (binnenlands) gebruik.
Voor andere landen was het verkrijgbaar in twee, drie en 10 patronen. Als je de capaciteit van twee naar drie wilt verhogen, verwijder dan gewoon de vergrendeling die je aan de onderkant van de magazijnvolger hebt gevonden met een slijpsteen.
Ik hoop dat ik nuttig was.
Fabrizio
Milan - Italië

#3 ·
Hallo,
Ik heb net een demontage gedaan, vergelijkbaar met de video. Het was vrij eenvoudig. De mijne is het rubberen deel met tepels, geen metalen schild.

Ik kan later wat foto's plaatsen als je ze wilt zien. Het is echt schoon!

Ik ga de magazijn niet aanraken, ik wil dat alles origineel blijft.

Is er een apart wapenmeesterhandboek voor de SL7/770 of gebruikt iedereen gewoon de G3?

Laatste item - waar smeer je dit, hoeveel en is er een bepaald smeermiddel dat je moet vermijden?

-Ryan

#4 · (Edited)
Hallo,
Ik heb net een demontage gedaan, vergelijkbaar met de video. Het was vrij eenvoudig. De mijne is het rubberen deel met tepels, geen metalen schild.

Ik kan later wat foto's plaatsen als je wilt zien. Het is echt schoon!

Ik ga niet aan het magazijn zitten, ik wil dat alles origineel blijft.

Is er een aparte wapensmidhandleiding voor de SL7/770 of gebruikt iedereen gewoon de G3?

Laatste item - waar smeer je dit, hoeveel en is er een bepaalde smeerolie die je moet vermijden?

-Ryan
Ryan
De handleiding die ik heb geplaatst is specifiek voor 630 — 770 — 940.
http://www.tiropratico.com/manuali-pdf/2011/H-H&K_630-770-940-rifle.pdf
Deze heeft het “exploded design” dat sommige anderen niet laten zien.
Kijk hier:
HK770/SL7 Archive - GFB - Mechanik & Systemtechnik
Als je geen “deutsche sprache” volger bent, gebruik dan de vertaler…
Wat betreft smering, men adviseert alleen als je de karabijn in zeer koude klimaten gebruikt: overdrijf het niet met de smeerolie, anders kun je experimenteren met de percussieblokken zoals bij alle wapens.
Ik gebruik de Break Free
Een ander item dat je van groot belang zou kunnen vinden.
Dit is een gesprek met een expert van dit soort wapen en ik heb hem om hulp gevraagd:

“Goedemorgen, meneer M.
Omdat ik u ken als een bewonderaar van de H & K 770 in 308, die ik ook bezit en al vele jaren gebruik (en gebruik) en een bepaalde onderhoudspraktijk heb op dit type wapen, voor veel moeilijke “te behandelen” en dat veel van mijn vrienden mij al lang vertrouwen voor het schoonmaken ...
Ik heb een probleem dat ik niet kan oplossen met de klikpassing van de groep. Hetzelfde is bevestigd aan het kasteel met de schroef 23 van de exploded: “verzonken kop schroef” en in het nabijgelegen gat van hetzelfde kasteel grijpt een veer “24” een klemhuls die uitsteekt van de achterkant van het geforceerde ontgrendelingspakket in dezelfde buurt van de trekkerpenkop, waarvan deze enkele tienden afwijkt en waarmee deze in het verleden, zonder duidelijke mechanische oorzaak, is gebotst en de vrije beweging van de trekker heeft belemmerd, waardoor de rotatie ervan werd geblokkeerd. Destijds had ik dit verholpen door een paar tienden van dezelfde elastische ruggengraat te extraheren. Nu is het probleem teruggekeerd en merkte ik dat bij het aandraaien van de schroef met kracht 23 (ik ken geen koppelgegevens!) er een verharding van de schot optreedt tot aan het blok.
Eerlijk gezegd kan ik geen verklaring geven van de mechanische architectuur en de functie van deze stekker, zo niet de uitlijning van het blok op het kasteel, of een mogelijke functie bij het handhaven van de centraliteit van de trekker die twee “coaxiale” oren heeft.
Ik leg echter niet uit hoe dezelfde kan verdiepen in zijn behuizing waarin deze stevig vastzit zonder mechanische schokken die de onderdompeling op de een of andere manier kunnen veroorzaken.
Helaas zijn er niet veel experts van dit wapen en is het niet gemakkelijk om advies te vragen en te krijgen over bepaalde bijzonderheden.
Ik zou het op prijs stellen als u mij een uitleg en advies zou kunnen geven.

Met vriendelijke groeten
Fabrizio Brioschi

Goedemorgen voor u Fabrizio

De trekkergroep van de legendarische 770 en ook van de 940 is altijd een beetje “doornig” geweest…
Uitstekend in sommige opzichten, in andere wat minder
Ik moest de schoten “wegen” omdat ze het schot in de sluitfase van de zware sluiter startten, hoe anderen te verlichten!

Misschien heb je de TWEE soorten schotpakketten gezien die door de jaren heen zijn aangenomen:
de ene van synthetisch materiaal en de andere van metaal die op de eerste modellen werd gebruikt
De twee onderdelen die u beschrijft: de stelschroef en de elastische positioneringspen zijn ZEER belangrijk omdat ze echt deel uitmaken van de groep
Dus de SCHROEF moet strak zijn MAAR NIET TOT DE DOOD en misschien besprenkeld met een druppel draadborgmiddel, terwijl in plaats daarvan de elastische pen zoveel mogelijk uit het schotpakket moet “komen” om de interne componenten niet te verstoren.
Wat heel belangrijk is, is om de sluiterunit zo coaxiaal mogelijk ten opzichte van het wapen te positioneren, zodat de veiligheidspen perfect loodrecht werkt.
Zeker, ik zou hebben gezien dat er altijd een piekzijdespel is tussen pakket en kasteel, zelfs als het oneindig klein is…

Gebruik deze kleine trucs en laat het me dan weten
Hartelijke groeten
M.”

Ik hoop dat je dit van enig belang vindt
Fabrizio

#5 · (Edited)
Hallo Carrera,
Het vorige antwoord lijkt een computervertaler te hebben gebruikt en is een beetje moeilijk te lezen. De Duitse jachtwet beperkt alle semiautomatische wapens die voor de jacht worden gebruikt tot magazijnen van twee patronen. Zoals u zegt, is de demontage vrij eenvoudig. Ik demonteer mijn HK 630 en 770 elke keer voor reiniging als ze zijn afgevuurd. Ik gebruik een lange inbusschroevendraaier die voorbij de kolf uitsteekt om de inbusschroef gemakkelijk te kunnen draaien om de boutafdekking te verwijderen en te vervangen. Ik heb mijn 770 gebruikt voor de hertenjacht in WI en verwijder al het overtollige olie voor de bout en het mechanisme met perslucht voordat ik het gebruik.

Wat betreft de montage van de richtkijker, ik vind dat de 05-montages voor de 630 en 770 moeilijk te vinden en duur zijn, dus ik heb mijn eigen richtkijkerbevestiging gemaakt. Ik heb twee kleine inzetstukken gemaakt met afgeschuinde randen en een rechthoekige bovenkant om in de bovenkant van de ontvanger te monteren, en ze geboord en getapt voor een 8x40 schroef. Hieronder staat een foto van de twee vóór het boren en tappen. Deze zaten strak en moesten met een messing pons op hun plaats worden gezet. Ik heb stalen inzetstukken gebruikt voor de 630 en aluminium voor mijn 770, ze werken allebei prima. Een Weaver- of picatinnyrail wordt op de railafdekking geplaatst en met 8-40 schroeven op de inzetstukken geschroefd. Ik heb een Weaver 88-basis gebruikt voor de bovenkant van de ontvanger en verschillende sleuven gesneden voor tactische ringen. De 88-basis heeft een afgeronde onderkant die overeenkomt met het afgeronde voorste deel van de bovenkant van de ontvanger, het achterste deel is plat gefreesd. Dit is een zeer solide montage. Ik gebruik meestal vaste montages op mijn geweren.