Ik wilde hier een paar dagen geleden al bijna op reageren.
Ik heb gelezen dat Colt-magazijnen voor de eerste Armalite-proeven 25-schots waren en op verzoek van de regering werden veranderd in 20-schots.
De wegwerp-magazijn-ding is veel ouder dan de Colt AR-stijl uit het Vietnam-tijdperk. Je kunt waarschijnlijk stellen dat het M1 Carbine-magazijn wegwerpbaar was of in ieder geval semi-wegwerpbaar. De Chauchat-magazijnen in de Eerste Wereldoorlog zijn een ander voorbeeld, of het nu volledig opzettelijk was of niet. (Bekijk het video-artikel van Forgotten Weapons en C&Rsenal over machinegeweren uit de Eerste Wereldoorlog voor details hierover.)
Gezien de gevallen, beschadigde en verontreinigde magazijnen in gevechtssituaties, is het bevoorraden van magazijnen een regelmatig vereiste. Het idee van de vrek om ze gewoon goedkoop en wegwerpbaar te maken, komt steeds weer terug. Evenzo is het leveren van munitie die al in het magazijn is geladen, een ander idee dat steeds weer terugkomt en mogelijk niet zo slecht is. (Een beetje in lijn met het thema van wegwerp- of in ieder geval toerekenbare magazijnen: ik heb me over het algemeen afgevraagd of de Europeanen minder een consumptieve kijk op magazijnen hebben dan wij in de VS. Ik baseer dat op het feit dat pistoolmagazijnen in het bijzonder vaak serienummering hadden naar het pistool waarmee ze werden uitgegeven en op het feit dat pistolen vaak een hielvergrendelingsmagazijnontgrendeling hadden in plaats van een knopontgrendeling en zelfs met een knopontgrendeling mogelijk waren uitgerust met een magazijnrem in plaats van een leeg magazijn vrij te laten vallen. Vergeleken met de VS, waar een leeg magazijn niet alleen vrij moet vallen, maar vaak wordt verwacht dat het zichzelf met geweld uit het pistool werpt wanneer de ontgrendeling wordt ingedrukt. Natuurlijk lijken de Europeanen de knopontgrendeling en de uitwerpende magazijnen inmiddels grotendeels te hebben ingehaald. 25-30 jaar maakt wel een verschil.)
Wat betreft het aantal patronen in een magazijn... Dat is door de geschiedenis heen overal geweest sinds de uitvinding van de repeater. Er is waarschijnlijk een dwangmatige persoon in elke toeleveringsketen die denkt dat het aantal patronen in een doos of een stripperclip of een blik munitie een of andere integrale relatie moet hebben met het aantal patronen in een pistool of een magazijn, maar historisch gezien heeft het aantal patronen in een pistool of een magazijn waarschijnlijk de meeste aantallen gedekt die het mogelijk zou kunnen bereiken en er zit maar zelden echt een gedachte achter. Ik had ooit een vriend die zei dat het aantal kogels in magazijnen voor hem nooit logisch was, omdat het nooit uitkwam op een even aantal magazijnen per doos of omgekeerd, er waren volgens hem altijd ofwel kogels over of een gedeeltelijk gevuld magazijn. Destijds moest ik me afvragen of hij, aangezien hij een CCW had, ooit had overwogen dat het waarschijnlijk niet zou werken als hij er een in de tuit van zijn draagwapen zou stoppen, zelfs als zijn magazijn-tot-patronen-per-doos-aantal klopte.