HKPRO Forums banner

De vele tinten van RAL8000...

1 reading
23K views 13 replies 13 participants last post by  Luther Macc  
#1 · (Edited)
Dit is nog maar het begin, maar naarmate er meer "RAL8000"-onderdelen in de VS beschikbaar komen, ben ik -- en ik vermoed dat velen van jullie -- begonnen met het volgen van de vele tinten RAL8000. Hoewel dit nog een zich ontwikkelend verhaal is, heb ik op basis van mijn herinnering en mijn beoordeling van Google-afbeeldingen de volgende tabel en visuele woordenlijst samengesteld. Het is misschien niet gezaghebbend, maar het is in ieder geval een begin. (Uiteraard beïnvloeden verschillende camera's en verschillende belichtingen de weergave van deze kleuren op foto's enorm, maar ik denk dat deze categorieën over het algemeen legitiem zijn.)

Woordenlijst:
De tabel gebruikt "bruin" om de donkere "chocolade"-kleur aan te duiden die voor het eerst werd gebruikt toen de HK416A5 een paar jaar geleden begon te verschijnen:

De tabel gebruikt "verbrand brons" (Cerakote H-148) om de ietwat lichtere vorm van metallic bruin aan te duiden die tegenwoordig veel voorkomt op HK-wapens, maar duidelijk geen RAL8000 is, zoals te zien is op de pistoolgreep hier:

De tabel gebruikt "groen" om een ​​vergelijkbare vorm van metallic kleur aan te duiden, maar dan een die groener is dan bruin. Tot nu toe heb ik het alleen gezien op de HK416A5, en dan vooral op rails. Sterker nog, ik denk dat een ander HKPro-lid zo'n rail in deze specifieke groentint te koop aanbiedt op GunBroker. Hier zijn een paar foto's die het verschil laten zien tussen het verbrande brons (bovenste ontvanger) en groen (rail):

De tabel gebruikt "RAL8000" (Cerakote H-8000) om de geelbruine kleur aan te duiden die vaak wordt omschreven als vergelijkbaar met baby-poep.

Natuurlijk is deze categorie op zich al vrij breed, aangezien HK de laatste tijd met onderdelen (kolf, grepen, railcovers) overal op de geelbruine kaart is geweest, soms zelfs binnen hetzelfde onderdeel. Momenteel houdt RKS Plus een uitverkoop van niet-matchende SlimLine-kolven:

Dus zoals ik al zei, deze tabel is nog maar het begin. Tot op heden heb ik geen rijm of reden gevonden tussen de verschillende kleuren die HK als "RAL8000" aanduidt, of zelfs tussen de verschillende tinten binnen het geelbruin van RAL8000 dat HK voor onderdelen gebruikt. Binnen elke categorie waar meer dan één kleur voorkomt, heb ik de meest voorkomende kleur als eerste vermeld. Omdat mensen verder gaan dan basic zwart om hun wapens te versieren, zullen sommigen deze tabel hopelijk nuttig vinden:

Tabel:

#3 ·
Een van de nevendiscussies tijdens de laatste tournee van HK ging over de verschillende variaties van RAL8000. De RAL8000 MP5 had minstens drie verschillende tinten, één voor plastic, één voor aluminium en een derde voor scopes en hun accessoires. Het lijkt erop dat, zelfs bij gebruik van één kleur, het eindresultaat er compleet anders uitziet, afhankelijk van het gebruikte materiaal.

#10 ·
Een van de nevendiscussies tijdens de laatste tournee door Hongkong ging over de verschillende variaties van RAL8000. De RAL8000 MP5 had minstens drie verschillende tinten, één voor plastic, één voor aluminium en een derde voor scopes en hun accessoires. Het lijkt erop dat zelfs bij gebruik van één kleur het eindresultaat er compleet anders uitziet, afhankelijk van het gebruikte materiaal.
Ik ben geen metallurg, maar ik ben het ermee eens dat verschillende materialen de kleur RAL8000 anders weergeven. Dat is gemakkelijk te zien bij de G28-ontvanger (die van staal is) en de HK417-ontvanger (die van aluminium is), die er heel anders uitzien. Maar voor mij is dat verschil in materialen er een van graad en reflectie. Ik denk dat de meer significante kleurverschillen tussen de brede groeperingen van geelbruin, verbrand brons en groen niet volledig worden verklaard door verschillende materialen of oppervlaktebehandelingen. Ze lijken in totaal verschillende kleuren te gebruiken. HK maakt aluminium rails in elk van die drie verschillende kleurensets. Zelfs de polymeeronderdelen, zoals de SlimLine-kolf, vertonen kleurvariaties tussen de onderdelen (of binnen het onderdeel zelf als je naar de RKS-kolven kijkt). Ik weet niet zeker waarom HK niet lijkt te erkennen dat zijn "RAL8000" minstens drie verschillende brede kleurgroeperingen zijn (met variaties binnen elke groepering, zeker). Maar uiteindelijk vind ik de verschillende tinten ook leuk.

This post has been deleted
#6 ·
Geen fan, maar we hebben allemaal verschillende voorkeuren. Voor mij geeft het zwarte HK een bepaalde onheilspellende/aantrekkelijke uitstraling.

#11 ·
Ik breng dit draadje weer tot leven om toe te voegen dat ik onlangs een upper/lower cerakote heb laten aanbrengen en mijn best heb gedaan om de originele HK416 bruine kleur te benaderen. Ik koos voor het relatief nieuwe 'Vortex Bronze'. Het is erg goed gelukt, de kleur ziet er saai uit tot je andere kleuren toevoegt, en dan komt hij echt tot zijn recht. Ik heb de Gray Room tour gedaan, maar het is jaren geleden dat ik een originele HK416 heb gezien, maar ik heb het gevoel dat dit relatief dichtbij komt. Het heeft waarschijnlijk iets te veel paars/pruim, maar zeker iets waarmee ik een ingekorte MR556 upper zou kunnen matchen.

Hier zijn een paar foto's met een HK416 RAL8000 grip en zwart meubilair voor contrast; binnenshuis met kunstlicht, met flits, indirect en direct zonlicht. Misschien kan iemand die wat meer tijd heeft doorgebracht met een bruine HK416 een reactie geven.

#12 ·
Ik breng dit draadje weer tot leven om toe te voegen dat ik onlangs een upper/lower cerakote heb laten aanbrengen en mijn best heb gedaan om te proberen te matchen met wat de originele HK416 bruin zou zijn geweest. Ik koos voor het relatief nieuwe 'Vortex Bronze'. Het is erg goed gelukt, de kleur ziet er saai uit totdat je andere kleuren toevoegt, en dan knalt het echt. Ik heb de Gray Room tour gedaan, maar het is jaren geleden dat ik een originele HK416 heb gezien, maar ik heb het gevoel dat dit relatief dichtbij komt. Het heeft waarschijnlijk iets te veel paars/pruim, maar zeker iets waarmee ik een ingekorte MR556 upper zou kunnen matchen.

Hier zijn een paar foto's met een HK416 RAL8000 grip en zwart meubilair voor contrast; binnenshuis met kunstlicht, met flits, indirect en direct zonlicht. Misschien kan iemand die wat meer tijd heeft doorgebracht met een bruine HK416 commentaar geven.

View attachment 229748

View attachment 229750

View attachment 229752

View attachment 229754
Best mooi!!! :biggrin:
Ik blijf bij de ene tint zwart. :wink:

Tony