HKPRO Forums banner

CETME - bouwen of kopen?

3.1K views 7 replies 3 participants last post by  hulksmash  
#1 · (Edited)
Ik heb de mogelijkheid om een build te krijgen voor ongeveer het dubbele van de kosten van wat een vriend me een Century Sporter C-308 (Rail bovenop, ik denk dat het de PTR is) zal verkopen.

Ik heb een onderdelenset en een flat. Is het de extra kosten waard? De build kan zelfs nog duurder worden omdat de onderdelen mogelijk niet aan de specificaties voldoen.

Heeft Century/PTR een speciale warmtebehandeling op de ontvanger of iets anders gedaan dat ik zou kunnen missen bij de bouwer?

Ik heb al een PTR-91, maar ik wil heel graag een oud houten en stalen gevechtsgeweer.

Wat denken jullie?

Edit: Het hoeft niet historisch correct te zijn en dat alles, gewoon een mooi oud uitziend geweer. Ik zag die MARS-thread en ik weet dat ik daar nooit in de buurt zal komen.

#7 ·
Gefeliciteerd! De Cetme zal je bevallen.

Ik heb ook een PTR91 en een C308.

De C308 volledig vernieuwd, en hij functioneert goed en is nauwkeurig genoeg -

Een paar wijzigingen aangebracht aan de PTR91 -

Beide zijn een genot om mee te schieten. Hetzelfde patroon, maar compleet anders.

#8 · (Edited)
Gefeliciteerd! De Cetme zal je bevallen.

Ik heb ook een PTR91 en een C308.

De C308 volledig opnieuw gedaan, en hij functioneert goed en is nauwkeurig genoeg -

Heb een paar wijzigingen aangebracht aan de PTR91 -

Beide zijn een genot om mee te schieten. Hetzelfde patroon, maar compleet anders.
Bedankt, ik zal die thread bekijken!

Tijdens de pandemie kocht ik een 80% flat en een CETME-C onderdelenkit van Apex of Sarco, ik kan me niet meer precies herinneren.

Ik las dat er volautomatische onderdelen in de kit zaten, dus ik stuurde hem naar Bill Springfield voor een Pin and Weld en een trigger job.

Uiteindelijk kocht ik enige tijd later een PTR-91 voor het jagen op varkens en kreeg ik de Spuhr-kolf en verving ik de slanke handbeschermer door de goedkope van AIM Sports. Het ziet er verschrikkelijk uit en ik zal het vervangen door een GI-handbeschermer of een van die brede Circle 10-handbeschermers. Echt gemakkelijk om doelen tot 300 yards te raken met Russische munitie.

Hoe dan ook, ik ontdekte dat ik de grip en de trekkergroep niet aan de praat kon krijgen met mijn PTR, dus besloot ik iemand te vragen om hem te bouwen en toen ik de kosten afwoog, besloot ik te kijken wat C308's kostten en een vriend van mij verkocht er toevallig een voor niet veel geld.

De bolt gap lijkt in de specificaties te zitten, heb de go/nogo gauge nog niet geprobeerd, maar ik heb de handbeschermer en de kolf nu vervangen.

Hier is hij hieronder.
Hij heeft momenteel een Swampfox Trihawk, die ik eerder op de PTR gebruikte, maar hij lijkt te hoog te zijn voor een goede wangweld en de oogafstand is belachelijk. Ik heb ook willekeurig een stalen CETME-magazijn dat bruikbaar was met mijn PTR, maar nooit paste.

Het punt is om een goedkope schutter te hebben voor ongediertebestrijding, en nu heb ik wat reserveonderdelen!

Oh, een bonus is dat ik een lange tijd een dierbare vriend en mentor heb die Spaans is. Hij heeft mooie herinneringen aan de "Chopo" die hij gebruikte tijdens zijn militaire dienst in de jaren 1980. De volgende keer dat hij op bezoek komt, neem ik hem mee op jacht en laat ik hem deze gebruiken. Ik weet zeker dat het hem zal laten glimlachen.

View attachment 385410

View attachment 385442